VALVAKA!

Så har den stora natten kommit!! Nu drar valvakan igång!

Tillsist har jag kommit fram till att jag hejar på Obama.
Han är ju tyvärr mot frihandel, vilket jag inte riktigt kan förstå. Det är ju liksom genom en frihandel (och olika länders förmåga till att kunna producera olika typer av produkter) som skapar välfärd. Visst, det kanske inte är bra för USA, då andelen arbetslösa där blir mindre om man säger nej till frihandel, men allting handlar väl ändå inte om USA? Man får ju se hela bilden, se vad som är bäst för hela världen. Hur ska världen i sin helhet kunna utvecklas och bli något bättre om stormakter som USA inte hjälper de fattigare u-länderna framåt i utvecklingen? Genom att säga nej till frihandel kommer u-länderna snarare att backa i utvecklingen, då de kommer vara fast med deras varor utan någon möjlighet att få ut dom i världen och kunna skapa just handel, och ett utbyte med större länder i världen.

Men, Mc Cain är emot både abort och homoäktenskap.
När det gäller abort tycker jag att kraven ska skärpas - det ska inte vara tillåtet att dröja så länge med sin abort, den ska göras tidigare än vad den görs nu! Men naturligtvis ska man få göra abort om man känner att det är rätt, att man inte är redo att ta hand om ett barn. Dock tycker jag som sagt att reglerna ska skärpas så att abort inte används som ett preventivmedel (något man hört skräckhistorier om), utan mer som en desperat utväg/lösning. Hur stor rätt har en regering att tvinga till exempel ett våldtäktsoffer som blivit gravid att behålla barnet? Att varje dag påminnas om våldtäkten? Varje dag i resten av sitt liv.
Och att förbjuda homoäktenskap? Här vet jag inte ens var jag ska börja!! Att ta bort en sådan rättighet som att få älska och gifta sig med vem man vill - ja, om man förbjuder det, vad kommer då härnäst? Ska man förbjuda äktenskap mellan 2 människor med olika hudfärg också? Nej, jag ser verkligen ingen skillnad!

Visst, frihandel borde få finnas men - vad är viktigast? Handel eller en mänsklig rättighet?
För mig är valet enkelt.



Kommentarer
Postat av: Christina

Kloka ord från en mycket klok tjej.

Det där med aborter kan jag berätta mer om. Jag jobbade innan fria abortlagen och med allt det innebar. Kan berätta om du vill.

Självklart är det varje kvinnas rättighet.

När det gäller homoäktenskap är det så galet att förbjuda men amerikanarna är lite trångsynta om allt sånt tro mig jag vet.

Den känslan man fick när man såg Obama göra sitt tal inatt var mäktigt och rörande.

En stor, ödmjuk man som kommer förändra världen.

Mina släktingar sa att efter nine eleven stod de enade oavsett ras,inkomst m.m.

Det har de inte gjort sen dess förrän inatt!!!

2008-11-05 @ 18:41:36
Postat av: Louise

Hahaha! Jäklar, Martina! Skicka in detta till Johan Bäck, så LOVAR jag att han fifflar om i dina betygspapper lite.. sätter till lite bokstäver och sånt ;)

2008-11-05 @ 20:08:50
URL: http://tinuviel.bloggie.com
Postat av: Adina

jag håller med ! :D

men du de va faktist förbjudet att gifta sej om man hade olika hudfärg i USA för cirka hundra år sen ;)

2008-11-05 @ 21:48:01
URL: http://olafreakadina.blogg.se/
Postat av: Madde

svar: jo det är juh 80 tal men ja vill nog ha urringning (a) HAHAHAH ;) dessutom får ja nog lite panik i sådanna fodral :P iaf får ja det av baddräkt haha

2008-11-06 @ 10:49:36
URL: http://justmadde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0